Tevreden en vol hoop de zomer in! |
Het was een jaar met hobbels en grote uitdagingen en een jaar met opbrengsten. Samen met de scholen en opleidingen kijken we tevreden terug:
- Ruim 1000 leerlingen kregen individuele begeleiding van een studentmentor.
- Docenten die de studenten begeleidden toonden zich flexibel en speelden creatief in op wat de actuele situatie vroeg.
- 46 Trajecten kregen ondersteuning van een studentmedewerker, wat zeker bij de online sessies meer dan welkom was.
- Samen met een van de onderwijspartners organiseerden we een pilot online huiswerkbegeleiding met betaalde bijbanen voor studenten.
- We leerden van de diverse variaties aan trajecten die we live en online of in combi’s daarvan samen met de partners uitvonden. Een deel daarvan behouden we zeker ook voor de toekomst. Ze dragen bij aan het kunnen realiseren onze ambitie om nog veel meer leerlingen extra ondersteuning en studenten een betekenisvolle leerervaring te bieden.
Fysieke ontmoeting Voor 2021-2022 streven we ernaar om Mentoren op Zuid weer op locatie uit te voeren. De meerwaarde van de fysieke ontmoeting wordt hierbij ook vanuit het onderwijs onderstreept. Hierbij kunnen ook variaties vorm krijgen als er behoefte is vanuit de scholen en het past bij de doelen van MoZ en de deelnemende opleidingen. Ook kunnen we een bijdrage leveren de post corona activiteiten die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs bij de scholen ingezet worden. Neem gerust contact met ons op als er belangstelling is voor samenwerking. Nieuwe samenwerkingen De meeste partnerscholen en opleidingen hebben we inmiddels gesproken en het animo is groot om aanstaand schooljaar weer vele mentee - mentor matches te realiseren met elkaar. Verheugd verwelkomen we een aantal nieuwe po scholen en de opleiding Sociaal Werk van Albeda college als deelnemers. Met dank aan alle partners, voor wat was en komt, gaan we vol hoop de zomer in! Programmateam Mentoren op Zuid |
|
|
|
MoZ ambassadeur: Jacqueline Blaak Jacqueline Blaak is adviseur onderwijs en ontwikkeling bij PCBO-scholen in Rotterdam-Zuid. Zij maakte in een vroeg stadium kennis met Mentoren op Zuid en was direct enthousiast. "Ik hoop echt dat Mentoren op Zuid door iedere school omarmd gaat worden." |
|
|
|
Docententraining toekomstproof Blended learning is een term die door corona een vlucht heeft gekregen, maar ook daarvoor al aandacht had bij MoZ. De docententraining wordt momenteel her-ontwikkeld door het programmateam, waarbij meer aandacht komt voor interactie en zelfstandig leren. Het doel is meervoudig: docenten beter voorbereiden en een leergemeenschap tussen docenten te creëren. Ook worden de docenten beter op de hoogte gesteld van de mogelijkheden voor intervisies, waardoor die een sterkere inhoud krijgen. Aan het begin van het nieuwe collegejaar start een pilot. |
|
|
|
Toolkit Studentmedewerker Yeniffer Mejia Mateo bedacht een originele opdracht voor haar groep studentmentoren om het traject af te sluiten: maak een collage van hoe jij Mentoren op Zuid hebt ervaren. Tijdens de intervisie bespraken de studenten de collages met elkaar en lichtten ze deze toe. Van deze intervisie maakte Yeniffer een vlog. |
|
|
|
|
Studentmedewerker in de spotlight: Dilara Dogan |
|
Ik dacht dat ik niet serieus genomen zou worden door de studentmentoren die ik begeleid, omdat het leeftijdsverschil zo klein is. Gelukkig valt dat mee. Veel studenten doen gewoon hun camera aan als ik dat vraag, terwijl je vaak in de lessen alleen maar zwarte schermpjes ziet. Ik merk dat ik goede tips kan geven aan deze groep Social Work studenten. Dat komt ook omdat ik vorig jaar zelf Social Work deed. Mijn liefde voor het docentschap bleek toch groter, dus doe ik nu de Lerarenopleiding Engels. En als studentmedewerker kan ik nu de competenties die ik daarvoor nodig heb verder ontwikkelen. Zo begeleid ik bijvoorbeeld intervisies en kan ik oefenen met de houding en de rol die je aan moet nemen als docent. Mijn eigen docenten raden sowieso aan om Mentoren op Zuid te volgen, wat binnen mijn opleiding een keuzevak is. Het is een goede gelegenheid om de doelgroep waar je later mee gaat werken te leren kennen en de leerlingen beter te begrijpen. Ik ging vroeger naar de speeltuin, maar de leerlingen die nu op de middelbare scholen zitten zijn bezig met TikTok filmpjes en ze gaan na schooltijd chillen of shoppen. Als je weet wat er speelt bij de leerlingen dan kun je ook makkelijker een band met ze opbouwen. En dat is belangrijk! Leerlingen hebben vaak moeite met praten over hun onzekerheden en waar ze mee zitten. Maar als je eenmaal een goede band hebt met elkaar dan gaat dat een stuk makkelijker. Ik zie dat sommige studenten uiteindelijk zelfs moeite hebben met afscheid nemen van hun mentees. En ook daarvan zeg ik: dat is weer een leermoment. Als student moet je leren om professioneel te handelen. In de toekomst kun je ook niet met al je cliënten contact houden. |
|
|
|
|