Noodgedwongen aanpassingen brengen ervaringen met waardevolle opbrengst |
Op deze plek konden we (helaas) al vaker verslag doen van de Mentoren op Zuid ontwikkelingen tijdens Corona. Constante hierbij zijn de arbeidsintensieve aanpassingen die we samen met onze wendbare partners noodgedwongen maakten om toch zo veel mogelijk leerlingen een extra steuntje te bieden. Maar ook de positieve leeropbrengsten die deze aangepaste vormen ons gaven. Er zijn bijvoorbeeld positieve ervaringen opgedaan met andere vormen van mentoring en het online trainen en begeleiden van docenten en studenten die we vasthouden voor aanstaand jaar. Een jaar waarin de gevolgen van de pandemie nog grote invloed zal hebben op het onderwijs. Het online trainen van docenten in plaats van gezamenlijk live op een locatie is (rooster technisch) best handig gebleken. De kracht van persoonlijke ontmoeting, sfeer en live oefenmogelijkheden vroeg uiteraard om een vertaling naar online. Op basis van de ervaringen met die eerste versie en verdere professionalisering van het team, wordt de training nu verder geoptimaliseerd. Zo leggen we met een inhoudelijk nog aantrekkelijker interactieve online training ook aanstaand jaar een kwalitatieve basis onder de methodiekuitvoering. Tijdens de Coronaperiode zijn we in samenwerking met de scholen en opleidingen soms afgeweken van de basisopzet van MoZ <een groep studenten geeft live op locatie een klas leerlingen wekelijks een op een begeleiding>. Zo ontstond een volledige online variant en gedeeltelijk online en live mix versies. Ook begeleiden studenten leerlingen online op één of meer samen afgesproken momenten in de week van een speciaal voor dit doel samengestelde groep. Een groep van leerlingen die het volgens school extra hard nodig had of zichzelf aanmeldden met een begeleidingsvraag. De gevolgen van Corona voor het persoonlijk welzijn en de ontwikkeling van de leerlingen zijn er vanaf september ook nog. Daarom wordt een deel van de varianten ook aanstaand schooljaar aangeboden. Met de partnerscholen en -opleidingen puzzelen we de komende tijd graag uit wat voor hen het beste past. Daarbij blijft de basismethodiek van Mentoren op Zuid voor ons wel de krachtigste vorm en zal de kern blijven van MoZ. Door alle aanpassingen van het afgelopen jaar even kwijt wat Mentoren op Zuid doet? Bekijk dan hieronder ter informatie en inspiratie MoZ in animatievorm! |
|
|
|
NIEUW: MoZ explainimation Eerlijk is eerlijk: het is een tongbreker. Maar deze geanimeerde uitleg (ofwel explainimation) over Mentoren op Zuid legt wel kort en krachtig uit waar het programma over gaat. Hij is vers van de pers dus deze nieuwsbrief heeft de primeur. |
|
|
|
Social media ambassadeurs Er zijn studenten die geen genoeg krijgen van MoZ en na hun mentorschap door willen met het programma. Deze studenten kunnen betaald aan de slag als studentmedewerker. Ze ondersteunen de MoZ-docent en ontwikkelen tegelijk verschillende professionele vaardigheden. Hoe dit er uit ziet in de praktijk? Binnenkort start Yeniffer Mejia Mateo met het delen van haar ervaringen als studentmedewerker via Instagram van MoZ. Nog meer reden om ons ook daar te volgen dus. In dit filmpje stelt Yeniffer zich voor. |
|
|
|
Intervisie Voor of na elke mentorbijeenkomst komt de groep studentmentoren bijeen voor een intervisie. De MoZ-docent of de studentmedewerker bereidt deze voor. Dries Zwaan (docent Lerarenopleiding Biologie) bedacht een opdracht waarbij de studenten de vooraf gestelde gedragsdoelen moeten koppelen aan de basisbehoeften van leerlingen. Hij deelde ook de resultaten van een intervisie bijeenkomst. NB Deze opdracht kan ook prima online uitgevoerd worden in breakout rooms in Teams. |
|
|
|
|
Studentmedewerker in de spotlight: Belal Abou Adas |
De belangrijkste les die ik heb geleerd bij Mentoren op Zuid is dat je niet gelijk een oordeel moet vormen, maar altijd op zoek moet naar de ‘vraag achter de vraag’. Dat geef ik als studentmedewerker ook mee aan de groep studentmentoren waar ik mee werk. Toen ik vorig jaar zelf studentmentor was, had ik een jongen van 14 met fysieke beperkingen als mentee. Hij was een van de lastigste leerlingen uit de klas. Ik vond hem meteen al interessant. Mijn mentee kwam vaak te laat, was geregeld verzeild in conflicten en heel gesloten. Het duurde ook even voordat hij met mij praatte. Tijdens de derde bijeenkomst zei hij ineens dat hij blij was dat ik zijn mentor was. Toen we daarna verder met elkaar in gesprek raakten, vertelde hij dat hij vond dat er niet goed naar hem werd geluisterd en dat er onvoldoende rekening met hem werd gehouden. Kijk en daar konden we wat mee. Ik wist ook meteen dat ik studentmedewerker wilde worden toen ik de vacature zag. Ik wilde weer meedoen met dit programma. Het mooie is dat er een directe link is met mijn opleiding Social Work: daar leer ik de theorie achter intervisie en ik breng het leiden ervan in de praktijk bij MoZ. Het mooiste van MoZ? Iedereen leert van elkaar: mentoren van mentees, docenten van mentoren en ga zo maar door. |
|
|
|
|