Start MoZ schooljaar 20-21 |
Na een plotseling online turbulent 1e halfjaar en een heerlijk warme zomer met meerdere weken vrij, zijn we samen met onze partners begonnen aan schooljaar 20-21.
We hebben er veel zin in en de betrokken scholen en opleidingen ook! Mede doordat we ons realiseren dat juist nu het steuntje in de rug door een studentmentor voor een leerling het verschil kan maken.
Dat wil overigens niet zeggen dat het eenvoudig is om de mentortrajecten met elkaar vorm te geven. Alle ontvangende po- en vo-scholen zijn nog druk bezig met het realiseren van onderwijs volledig op school, met inachtneming van de RIVM regels. En dan volgt de vraag hoe passen we indachtig een voor iedereen veilige omgeving en organisatorisch de studentmentoren fysiek danwel online in het gebouw en rooster. Dat is in het ene gebouw simpeler dan het andere.
Maatwerk
Ook opleidingen zijn bezig het (voornamelijk online) onderwijs in te richten met deels gebruik van de gebouwen en beleid waarbij onderwijsactiviteiten in de praktijk mogelijk zijn als de RIVM regels geborgd zijn. Hierdoor werken we aan het realiseren van diverse maatwerktrajecten, zoals:
- waar voldoende ruimte is alle mentoren geheel op de school,
- waar minder ruimte is een kennismakingsbijeenkomst voor mentee en mentor op de school (in de gymzaal of op het plein) en vervolgens online mentoring,
- met op sommige scholen aanvullend hieraan iedere week afwisselend 5 studenten op de school en de rest online.
Digitale ontwikkelingen
‘Online’ is een gegeven waar we - ook al geven we de voorkeur aan ‘live op school’ mentoring- voorlopig nog mee te maken hebben. Dit geldt ook voor de voorbereiding van docenten, studentmentoren en studentmedewerkers op de uitvoer van de mentoring. Hiervoor zijn in de zomer online trainingen ontwikkeld. Ook staan er digitale materialen en nieuwe toepassingen klaar in de MentorApp, die in de zomer op basis van wensen van de gebruikers een update kreeg.
De eerste groepen gaan van start en samen met de partners maken we er of- en/of online voor de mentees en mentoren een mooi MoZ jaar van!
Programmateam Mentoren op Zuid |
|
|
|
MoZ in Highlights magazine |
Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI), waar MoZ is ondergebracht, brengt elk jaar een Highlights magazine uit, met daarin de hoogtepunten van het afgelopen collegejaar. Studenten van Hogeschool Rotterdam en Albeda en een docent van Thomas More Hogeschool vertellen waarom MoZ relevant is voor hen en hun opleiding. Lees het magazine hier online of bestel een drukversie via emiopzuid@hr.nl. |
|
Bekijk Highlights |
|
|
MoZ-ambassadeur Dave de Held aan het woord |
Dave de Held is rayonmanager bij Rabobank Rotterdam, het eerste bedrijf dat zich sinds juni 2019 verbindt aan het MoZ. Op de website van het programma vertelt Dave waarom en wat zijn persoonlijke motivatie is om ambassadeur te zijn. |
|
Lees het verhaal |
|
|
Filmpje voor leerlingen |
Om leerlingen die binnenkort gaan starten vast kennis te laten maken met Mentoren op Zuid, maakten we een filmpje. Leerlingen die eerder meededen vertellen wat zij hebben gehad aan een studentmentor.
"Mijn mentor legt me dingen anders uit dan mijn docent. En dat is heel fijn." |
|
Bekijk het filmpje |
|
|
|
Nieuwe stagiaires |
Met de start van het nieuwe collegejaar, kunnen we weer vier stagiaires aan het team toevoegen. Melissa dos Santos is een nieuw gezicht: zij doet de opleiding Communicatie aan Hogeschool Rotterdam. Laila Mabelis komt van de opleiding Directiesecretaresse en versterkt ons team de komende maanden. Chaima el Bouaazati en Bouchra Bouzalmad liepen vorig jaar ook al stage bij MoZ. Zij komen van Albeda en doen daar de opleiding Maatschappelijke Zorg - persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. De ervaringen van deze laatste twee dames zijn te lezen in het nieuwe Highlights magazine van EMI, op bladzijde 38 en 39. |
|
|
|
Studentmedewerker |
Mijn naam is Ellen Besselink, derdejaarsstudent aan de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, en ik ben studentmedewerker. Op aanraden van een medestudent heb ik eerder het keuzevak MoZ gevolgd. Het leek me leuk om als studentmedewerker door te gaan met het programma en als ervaren studentmentor vanuit deze betaalde bijbaan nieuwe studentmentoren te begeleiden én de docent ondersteuning te bieden in de uitvoering. Mijn ervaring is dat de mentoring van toegevoegde waarde is voor scholen. Tijdens de uren waarin je 1 op 1 bent, bouw je een persoonlijke op band met je mentee. Wat mij hierbij heeft geholpen is samen spelletjes te doen of juist een uurtje te tekenen. Door te 'spelen', leer je elkaar goed kennen.
Ik ervaarde het als nuttig dat ik de theorie van mijn opleiding als ‘creatieve’ docent gelijk kon toepassen. Mijn tip aan alle studentmentoren is: verbind je eigen opleiding met je mentee en de doelen waar jullie aan werken. Voor elke opleiding kan je wel iets bedenken!
Lees meer verhalen op de website van MoZ. |
|
|
|
|